Karline plane

Ez az érdekes nevű hegy a Velebit-hegység egyik hegycsúcsa. A Velebit középső része két hegycsoportra osztható. Az egyik csoportot Dabarski kukovinak hívják. A Karline plane - vagy más néven Kuk - ennek a hegycsoportnak a legmagasabb hegycsúcsa. Magassága 1334 méter. Dominanciája 6 km, azaz 6 kilométeres sugarú körben nincs magasabb hegycsúcs nála. Az a bizonyos magasabb hegycsúcs az 1381 méter magas Konjevača. A Karline plane prominenciája 225 méter.

At egész Dabarski kukovi hegycsoport erősen tagolt, hófehér mészkősziklák és sziklatornyokból áll. Noha a magassága alapján növényzettel borítottnak kellene lennie, a meredek sziklafalak miatt sok helyen semmi növényzet nem tudott megtelepedni.

Horvátországi tengerparti nyaralásunk során olyan könnyű túrahelyszínt kerestem, ami a feleségemnek és 6 éves lányomnak is viszonylag könnyen teljesíthető. A Karline plane egy ilyen hely a Velebitben: A Karlobagtól induló hágóút legmagasabb pontjától nem túl messze esik.

Hosszú autózás után jutottunk a Baške Oštarije melletti hágóhoz. Innét egyre rosszabb makadámúton autóztunk a hegy tövébe. Időnként óriási faszállító autók mentek el ezen az úton, és szurkoltunk, hogy ne pont akkor jöjjön egy, amikor egy keskeny részen vagyunk az úton. Leparkoltuk az autót az út mellett. majd egy darabig a makadám úton sétáltunk a 25-26 fokos melegben, majd le- (azaz fel-) tértünk egy lejzett turistaútra, mely a csúcsra vezetett. Az ösvény meredek volt, és szerencsére nagyrészt erdőben vezetett. A csúcshoz közeledve több tisztáson is áthaladtunk. Itt nagyon sütött a nap. Viszont rengeteg pillangó volt (Apolló lepkék is), meg gyönyörű virágok (például pázsitos nőszirom és krajnai liliom), meg kilátás az Adriai-tengerre meg a Pag-szigetre.

A hegycsúcshoz vezető legutolsó szakasznál már kézzel-lábbal kellett mászni, és egy rossz lépés esetén nagyot lehetett volna zuhanni. Ide nem engedtem fel a lányom, amire nagy sírással reagált. Végül egy kicsi mászást engedtem neki, szoros kontroll mellett, és ettől megnyugodott. 1300 méteres magasságig így végülis feljutott, ami egyéni magassági rekordja lett.