Kum

Rövid és könnyen megjegyezhető ennek a hegynek a neve. Szerencsére nem csak evvel tűnik ki sok más hegy közül. Szlovénia középső részét a Száva két oldalán nagy kiterjedésű középhegység kíséri. Ennek a hegységnek a legmagasabb hegycsúcsa a Kum. 1220 méter magas. A tetején épült régi templom mellől csodálatos kilátás nyílik.

Szlovénia legnagyobb prominenciájú hegyeinek egyike, és emiatt egy pár éve már terveztem, hogy elmegyek ide. De egészen eddig nem került sorra. Viszont elhatároztam, hogy stílusosan zárom le a 2017-es évet, és decemberben elmegyek egy közelebbi, de már értékelhető magasságú hegyre havas kirándulási céllal. 2016-ban egy ehhez hasonló decemberi kirándulás nagyon jól sikerült, és most is ebben bíztam.

Délben értünk autóval a hegy tövéhez. A hegyre felvezető keskeny, meredek és kacskaringós út olyan alaposan le volt sózva, hogy akármeddig fel lehetett volna menni autóval. Talán a csúvcson épült menedékházig is. De nem ez volt a célunk. Végülis nem autózni jöttünk. 680 méter magasságba, Dobovec faluban laparkoltam, és innét kapaszkodtunk felfelé egy letisztított aszfaltúton. Az út majdnem végig erdőben vezetett. Előző északa 20-30 centi friss hó esett, és a fák gyönyörűen havasak voltak! Noha az szfaltúton is föl lehetett volna jutni a csúcsig, félúton letértünk róla, és jelzett erdei ösvényen haladtunk tovább. Ez az út rövidebb, meredekebb és havasabb volt. Hamar felértünk a csúcsig, ahonnét a Kamniki-Alpokra és a környező hegyekre csodálatos kilátás nyílt! Az ég majdnem mindenütt borult volt - livéve a Kamniki-Alpok fölött, ami így napsütésben aranylott a környező szürkébb felhők között! Mindemellett még a távolabbi Júliai-Alpok is látszott az éppen 100 kilométerre fekvő Triglavval! Pár perc álldogálás után nagyon fázni kezdtünk, és bemenekültünk a csúcson lévő turistaházba, ahol forró teát és kávét ittunk. Majd hamarosan indultunk vissza - de nem a legrövidebb úton, hanem a Ključevica csúcsát érintve.