Ključevica

Ez egy olyannyira jelentéktelen hegy, hogy a legtöbb részletes térkép sem írja ki a nevét. A Kum hegytömbjének egy mellékcsúcsa, a Kum legmagasabb csúcsától légvonalban 1,2 km távolságra. 1067 méter magas. Noha jelentéktelen hegynek tűnik, régen mégis elég fontosnak ítélték ahhoz, hogy a csúcsára egy szép templomot építsenek. Ránézésre ez úgy 400 évvel ezelőtt lehetett. A templom mellől déli irányban még kilátás is van, úgyhogy végülis nem is rossz ez a hegy...

A Kumra tett túránk egy kitérő nélkül túl rövid lett volna. Hogy hosszabb legyen, ezért a túrába plusz egy kisebb hegycsúcsot beterveztem. Ezt. Nem bántam meg egyáltalán, mert a hegy is szép volt, meg az odavezető út is.

Délben értünk autóval a Kum tövéhez. A hegyre felvezető keskeny, meredek és kacskaringós út olyan alaposan le volt sózva, hogy akármeddig fel lehetett volna menni autóval. Talán a csúvcson épült menedékházig is. De nem ez volt a célunk. Végülis nem autózni jöttünk. 680 méter magasságba, Dobovec faluban laparkoltam, és innét kapaszkodtunk felfelé egy letisztított aszfaltúton. Az út majdnem végig erdőben vezetett. Előző északa 20-30 centi friss hó esett, és a fák gyönyörűen havasak voltak! Noha az szfaltúton is föl lehetett volna jutni a csúcsig, félúton letértünk róla, és jelzett erdei ösvényen haladtunk tovább. Ez az út rövidebb, meredekebb és havasabb volt. Hamar felértünk a csúcsig, ahonnét a Kamniki-Alpokra és a környező hegyekre csodálatos kilátás nyílt! Az ég majdnem mindenütt borult volt - livéve a Kamniki-Alpok fölött, ami így napsütésben aranylott a környező szürkébb felhők között! Mindemellett még a távolabbi Júliai-Alpok is látszott az éppen 100 kilométerre fekvő Triglavval! Pár perc álldogálás után nagyon fázni kezdtünk, és bemenekültünk a csúcson lévő turistaházba, ahol forró teát és kávét ittunk. Majd hamarosan indultunk vissza - de nem a legrövidebb úton, hanem a Ključevica csúcsát érintve.

A Ključevicára vezető jelzett utat elég nehezen találtuk meg. Pontosabban még eléggé az elején egy kicsit eltévedtünk. Aztán meglett a helyes út, és utána még egyszer egy kicsit eltévedtünk. De ez sem tudott megakadályozni, hogy a célunkhoz elérjünk. A hegy tövében a felfelé vezető övényt nem találtuk meg elsőre. Aztán egy helyi lakos megmutatta, hogy hol vezetne az övény a 20 centis szűz hó alatt. A hegytetőn egy szép templom állt, és onnát szép kilátás nyílott déli irányban. Csakúgy mint útközben idefelé jövet. Úgyhogy a kitérő megérte ide. Innét még 5 kilométert kellett megtennünk az autóig, ezért a korai alkonyatban tempósan mentünk vissza.