Páter

A felvidéki Vepor-hegység egyik hegycsúcsát - kevéssé ismert magyar nevén - Páternek hívják. Ez a hegy 1110 méteres magasságával mindössze a 29. legmagasabb csúcsa a Vepor-hegységnek. Sok szempontból mégis jelentősebb a többinél:

• A történelmi Nógrád vármegye legmagasabb csúcsa
  • Magyaroszág legmegasabb csúcsához, a Kékeshez viszonyítva ez a legközelebbi annál is magasabb hegy. A Kékestől 77 kilométerre fekszik
  • Az Ipoly a közelben, a csúcstól mindössze 5 kilométerre ered

Sorra járom végig a történelmi Magyarország vármegyéinek legmagasabb pontjait. Most ez került sorra

Reggel Budapestről indultunk autóval. Célunk innét csak pár óra távolságra volt. Útközben megálltunk Gácsfaluban és Divény váránál. Majd elérkeztünk a Rühes-hágóhoz (de csúnya neve van), ahonnét megkezdtük a hegyre vezető könnyű kirándulásunkat. Hamarosan az erdő szélén tábla figyelmeztetett arra, hogy a terület medvék lakóhelye, és mindenki csak saját felelősségére léphet be. Beléptünk. A hegytetőre vezető jelzett turistaút jelzéseit elvesztettük egy idő után. Hamarosan az is kiderült, hogy tényleg nem a jó úton haladunk, mert kezdtünk elhaladni a hegytető mellett. Második próbálkozásra találtunk egy olyan eredei utat, ami a hegytetőre vezetett. A helyes út keresése közben a kihalt erdőben azért aggódtunk, hogy medvével találkozunk. Szerencsére medve nem volt, a hegy legmagasabb pontját viszont megtaláltuk. Visszafelé már a jelzett úton mentünk le. A Rühes-hágótól még lehetőség lett volna elsétálni az Ipoly forrásához. Ám a lassú és nem a legjobb erőnlétben lévő kirándulótársak miatt ez kimaradt a programból.