Tofana di Mezzo

A Tofana di Mezzo a Dolomitokban lévő Tofana-csoport három fő csúcsának középen elhelyezkedő tagja. Magasság szerint pedig a legmagasabb. 3243 méter magas. Dominanciája 19 km, azaz a legközelebbi magasabb hely 19 kilométerre fekszik tőle. Ez a hegy az Antelao. Míg az Antelao a Dolomitok második legmagasabb hegycsúcsa, a Tofana di Mezzo a harmadik.

A Tofana di Mezzo - a hegylábaktól eltekintve - egy óriási csupasz dolomittömb. Látogatottsága óriási, köszönhetően a Cortina d'Ampezzóból majdnem a csúcsig vivő kabinos felvonónak. Ez a felvonó persze rombolja a hegy értékét, de töredelmesen be kell vallanom, hogy lefelé 2/3 távig én is használtam. A hegyre a felvonó helyett "normális" módon is fel lehet jutni: egy könnyebb és egy nehéz via ferrátán.

Az Dolomitokba tett első túrám alkalmával a Tofana di Rozest másztam meg, több évvel korábban. Akkor a Tofana di Mezzo még "megközelíthetetlennek" tűnt számomra az oda vezető a via ferrátás utak miatt. A kabinos felvonó pedig természetesen nem jöhetett szóba. Mostanra olyan gyakorlatot szereztem a via ferrátákon, hogy a választott út semmilyen nehézséget nem okozhatott. Mint a Dolomitok egyik legmagasabb csúcsa, bele is került a 2011-es olasz út programjába.

A szokásos kora reggeli indulás után a Pié Tofana nevű helyen parkoltunk le az autóval. parkoltumk le az autóval, 1668 méter magasságban. Kb. 1600 méter szintemelkedés várt ránk. Ezt sikerült megtoldani még extra 100 méter szintemelkedéssel. Nem először fordult elő, hogy rossz útvonalon indultunk el: az autóparkolók gyakran turistautak csomópontjaként is szolgálnak. Persze hamar kiderül a tévedés, de ebben az esetben 100 métert emelkedni, majd visszaereszkedni pluszban nyilván nem esett jól. A nagy szintemelkedést annak tudatában is könnyen vállaltuk, hogy terv szerint kabinos libegővel ereszkedtünk volna le a túra végén a hegycsúcsról. Fölfelé semmiképpen nem mehettünk úgy - ha úgy lett volna, akkor erre a honlapra sem kerülhetett volna fel a hegymászás. De a leereszkedés talán még belefér... A fölfelé vezető ösvény néhány pontjáról jól látszott a fantasztikus magasságban (több mint 1 kilométerrel fölöttünk) húzódó drótkötélpálya. Ám kabin nem mozgott rajta, ami kisebb aggodalommal töltött el bennünket. Avval nyugtattuk magunkat, hogy még korán van, ilyenkor még nem járnak. Végül ez igaznak is bizonyult. Az út fölfelé hosszú volt, a nap égetően sütött, és a táj a Dolomitok szokásos változatosan lékekzetelállítóan szép arcát mutatta. Az út során az I. világháborús nyomok sem maradhattak el: kiépített út kerekes ágyúknak, mellvédfal lövészeknek, kis menedékház katonáknak, rozsdás szögesdrótok. Hiába hosszú az út, azért előbb-utóbb feljutottunk a csúcsra. Útközben szinte senkivel nem találkoztunk. A csúcs mégis tele volt. A közeli Tofana di Mezzoról jöttek át legtöbben.

A csúcsot mi is a Via Ferrata Lamonon keresztül hagytuk el, a Tofana di Mezzot célozva meg. Ez egy látványos, de könnyű via ferrata. Szinte futva haladtunk át rajta, csak néha becsatolva magunkat. Amire nem is feltétlenül lett volna szükség. Sok turista - elsősorban fiatalok és gyerekek - nem szabályos via ferrata felszereléssel járták végig az utat, hanem derekukra kötött kötéllel. Nem örültem a megoldásnak: hamis biztonságérzetet ad, viszont egy esésnél akár gerinctörést is eredményezhet a megoldás. A Tofana di Dentro és a Tofana di Mezzo közötti csipkés-sziklás alacsonyabb nyereg elhagyása után - a könnyebb terep ellenére már lassan haladunk: az addig megtett 1570 méter szintemelkedés megtette a hatását, és a fáradtság miatt lassan haladtunk fölfele. Pedig már csak 160 méter szintet kellett legyőzni. Végül megérkeztünk a Tofana di Mezzo csúcsára. Kirándulók tömege, kiépített infrastruktúra, szép (de nem különleges) kilátás: összességében ez volt a benyomásom. Fél órás pihenés után jegyet vettünk a kabinos felvonó levezető útvonalából a három szakaszából kettőre. Az autóig visszalévő 160 méter ereszkedést gyalog tettük meg. Délután háromkor az autónál voltunk.