Cristallo - Cima di Mezzo

A Cima di Mezzo egyike a Cristallo második legmagasabb csúcsa. Magassága 3154 méter.

Dominanciája mindössze 450 m, azaz 450 méteres sugarú körben nincs nála magasabb hegycsúcs. A legközelebbi magasabb csúcs a Cristallo legmagasabb csúcsa Mezzo (3221 m).

Népszerű hegy a turisták számára, mivel a Forcella Staunies nyeregig libegővel fel lehet jutni, és onnét egy nem túl nehéz Marino Bianchiró elnevezett via ferrata út vezet a csúcsra. A www.klettersteig.de szerint C/D nehézségű. Szerintem nem olyan nehéz.

Az igazi motiváció ez esetben valójában a Cristallino d'Ampezzóhoz vezető  via ferrata útvonalon megépített 27 méter hosszú, mély szakadék fölött kifeszített függőhíd, mely hidat a Cliffhanger című film tette híressé. Ám mivel a Cristallino d'Ampezzo közelében van a nála 146 méterrel magasabb Cima di Mezzo, ami ráadásul egy nehezebb és hosszabb via ferrata útvonalon érhető el, ezért értelemszerűen ezt a csúcsot nem lehet kihagyni a "függőhidas" túrából.

Viszonylag kora reggel parkoltumk le az autóval az 1808 méter magas Passo Tre Croci nevű hágónál. Innét gyalog mentünk fel a Són Fórcia-menedékházhoz. Noha libegővel is fel lehetett volna jutni ide, mégis a gyalogos verziót választottuk. Költségkímélési okból is, de amiatt is, mert így a fizikai teljesítmény értékesebb lett. A menedékháztól már mi is kabinos felvonóval folytattuk utunkat. Ez azonban még nem indult: kellett várnunk vagy 35 percet. A felvonó retro 60-as évekbeli. Önmagában is élmény. Mivel az első kabinnal jutottunk fel, elsőként indulhattunk a Cristallino irányában is. A magányos kirándulás előnyét csak később értékelhettük igazán... A Cristallino csúcsára I. világháborús via ferrata útvonal vezetett fel, fémlépcsőkkel, drótkötelekkel, sziklába fúrt alagutakkal, és a híres függőhíddal. Odafelé a függőhíd látványát kettesben élvezhettük Attilával.

Hamar odaértünk a csúcsra, és már indultunk is vssza a felvonó felső állomásához. És visszafelé jött a fekteleves! Via ferrata felszereléssel ellátott remegő lábú vezetett fizetős turisták tömege torlaszolta el a függőhidat. Csak hosszas várakozás után lehetett átjutni a hídon. Az egész jelenség olyan morbid és bosszantó volt, hogy kis híján tönkretette túránkat. Na de ezt megpróbáltuk elfelejteni, és indultunk tovább a közelben fekvő magasabb Cima di Mezzóra. A rá vezető via ferrata útvonalon (mely állítólag C/D-s nehézségű), közepes forgalom volt. Ám viszonylag hamar leelőztük őket, és ezután már csak kettesben haladtunk tovább. A hegycsúcson is kettesben voltunk, eltekintve 3 csókától. Visszafelé egy másik, könnyebb út vezetett, a a Lorenzi-menedékházhoz vezető szakasz kivételével, mely egyezett az odafelé vezető úttal. A menedékháztól felvonóval ereszkedtünk le a Són Fórcia-menedékházhoz.