Bélai-domb

A Bélai-domb a Magas-Tátra és a Bélai-Tátra találkozásánál fekvő kisebb hegy. A Bélai-Tátrátó a Kopa-hágó, míg a Magas-Tátrától az Elülső-Kopa-hágó választja el. Mivel a Kopa-hágó kissé alacsonyabb, ezért inkább a Magas-Tátrához tartozónak tekinthetjük. Ám anyaga mészkő, ami viszont a Bélai-Tátrára jellemző. Magassága 1832 méter. Mivel jelzett ösvény nem vezet a hegyre (sőt, még jelzetlen sem), legálisan ide nem szabad felmenni. A legmagasabban legálisan elérhető pont az 1778 méter magas Elülső-Kopa-hágó.

Nem hiszem, hogy bárki álomcélként kitűzné a Bélai-dombot a Magas-Tátrában. Én sem így voltam evvel. Valójában a Zöld-tóhoz kirándultunk feleségemmel és barátainkkal. Bennem mindig van egy kényszeres késztetés, hogy ne "csak úgy" kirándulgassunk, hanem valamilyen hegycsúcsra is jussunk el közben. A Zöld-tónál pihenvén rá tudtam venni kis csapatunkat, hogy menjünk még el az Elülső-Kopa-hágóig is. Onnét pedig már csak egy ugrás volt a Bélai-domb... Így meg volt a hegycsúcs is.

Ez a nap a Magas-Tátrában az egyik legfárasztóbb napom volt. Aznap hajnalban kelve már megmásztam a Tengerszem-csúcsot. Délelőtt fél 11-kor értem onnét vissza a nagyszalóki szállásunkra. Feleségem és barátaink kicsit morogtak, hogy elmegy miattam a nap, és ők már kirándulnának. Mégis egy órát kellett pihennem a fáradtság miatt, meg reggeliztem is. Aztán indultunk a Zöld-tóhoz. Az autóval a Fehér-víz völgyének alján álltunk meg. Innét egy bárminemű izgalmat nélkülöző hosszú, de nem túl meredek úton mentünk fel a Zöld-tóig. Az út szépséget az utat szegélyező patakok és a fenyvesek alját borító áfonyások adták. A Zöld-tónál gondoltam ki, hogy tovább kellene még menni az Elülső-Kopa-hágóig. Elhaladtunk a Háromszög-tó és a Nagy-Fehér-tó mellett, míg végül eljutottunk az Elülső-Kopa-hágóig. Onnét már csak én tettem meg az utolsó párszáz métert a Bélai-dombra. Nem baj, ez úgy sem legális. Lefelé, ahogy múlt az idő, egyre fáradtabban haladtunk az egyre sötétedő erdőben, míg végül leértünk az autóig.