Mali Golak

Ez a hegy a szlovénül Trnovski gozd nevű hegység legmagasabb csúcsa: 1495 méteres. Az olasz nyelv 100 emberből 99-nek jobban tetszik, mint a szlovén. Én is így vagyok vele. Ezért olasz nevét is leírom a hegységnek: Selva di Tarnova. A hegycsúcs neve pedig Monte Calvo olaszul. Azért van olasz nevük, mert a két világháború között a terület olaszországhoz tartozott. Ez a terület egyébként az Alpok része, mégpedig a Júliai-Alpok legdélibb nyúlványa. Azt mondják a hegyről az ismertetők, hogy tetején van az legkisebb területet borító alpesi növénytársulás. Van ebben valami: néhány tő törpefenyő nő a csúcson, ami egyébként nagyobb magasságokban szokványos.

A hegy könnyen elérhető a Magyarországról Szlovénián át Olaszországba vezető út mentén. Elhatároztam, hogy ha egyszer erre járok, akkor fel fogok menni rá. Most erre utaztunk családostól hazafelé Olaszországból. Családdal is könnyen felkereshető. Hát fel is mentünk rá!

Autóval felmentünk a Predmeja feletti magas hágóra. Onnét egy köves erdei úton - mely nagyrészt szintvonalban haladt - elmentünk az Iztokova koča nevű turistaházig. Innét meredek, köves ösvény vezetett a csúcsig. Ott körbenéztünk, majd visszaereszkedtünk a turistaházig, majd az autóhoz. Hosszú volt még az út hazáig