Alančić

Az Alančić nevű hegy a Velebit-hegység egyik kedvelt kilátópontja az Alan-turistaház közelében. Magassága 1611 méter. A Velebit legtöbb hegycsúcsával szemben ez inkább gömbölyű, lágy vonulatú hegy - nem a sziklás ormok jellemzőek rá. Igaz ez annak ellenére, hogy ez a hegy is tömör mészkőszikla. Csak le van gömbölyödve. Felszíne nagyrészt füves, de vannak félsivatagos hangulatot idéző sziklagörgeteges hegyoldalai is.

Úgy terveztem, hogy az Alan-turistaháztól a Veliki Kozjak nevű hegycsúcsot másszuk meg lányommal. De ő soknak találta a 14 kilométert, amit meg kellett volna tenni. Így két kisebb kirándulást terveztünk. A lányomnak megtetszett a turistaház közelében emelkedő Buljma nevű hegy. Utána pedig az annál magasabb Alančić nevű hegyre mentünk fel. Mert ez a hegy eléri az 1600 méteres magasságot, ami a Velebiten belül a magasabb hegyek csoportjába helyezi.

Eleinte egy erdei ösvényen haladtunk. Később kiértünk az erdőből, és a vakító napsütésben a hegy füves oldalában kapaszkodtunk fölfelé. A "hegycsúcs" egy lapos hegytető volt, szép kilátással körbe. A legmagasabb ponttól odább több sziklaszirt is emelkedett. A lányom kérte, hogy ezekre a sziklaszirtekre kapaszkodjunk fel. Ezektől a szirtektől már nem a jelzett úton mentünk vissza az erdőig, hanem csak úgy keresztbe a hegyoldalban, a legrövidebb úton. Ami azért volt jó, mert itt kereszteztük a félsivatagos hangulatú hegyoldalt.