Bijele Stijene

A Bijele Stijene Horvátország legszebb természeti látnivalói között van, a Velika Kapela-hegységben. Fehér sziklatűkkel teletűzdelt karsztos kőrengeteg.

Híresen szép hely a Bijele Stijene kőrengetege - ezért túráztunk ide.

A hegycsoportot valamennyire meg lehetett közelíteni egy közepes minőségű köves makadámúton. Elsőként a Velika Javoricát vettük célba. Kellett eleget menni, ahol nem is a távolság tette nehézzé az utat, hanem a nem túl kényelmes, erdőben vezető, de csak kevéssé kijárt köves turistaút. A túrát egy-két sziklaszirt és virág színesítette, például havasi iszalag (Clematis alpina). Útközben áthaladtunk egy misztikus ködös erdőn is. A csúcs sziklaszirtje is nyújtott egy kisebb élményt. Itt láttam alpesi liliomot (Lilium carniolicum). Igaz, hogy csak bimbós volt, de akkor is. Előtte még nem láttam ilyen virágot. A csúcsról rövid nézelődés után indultunk tovább a Bijele Stijene kőrengetegébe. Jórészt ugyanazon az úton visszafelé, ahogy jöttünk. De a hegygerincről nem ereszkedtünk vissza az autóhoz, hanem tovább haladtunk a Bijele Stijene turistaházhoz, ami nyitva volt, ingyes volt, személyzet nélkül. Innét 10 percen belül a sziklavilágba jutottunk. Rögtön fel is másztunk a legmagasabb itteni csúcsra, amit nemes egyszerűséggel Vrhnek hívnak, és 1334 méter magas. Ide egy rövid, meredek, de nem nehéz via ferráta úton mentünk fel. Öt perc nézgelődés útán már indultunk is tovább, de egy másik, szintén meredek úton ereszkedünk le. Megkerültük a Vrh nevű sziklatömböt, és visszajutottunk a via ferrata indulási pontjához. Inkább nem másztunk fel még egyszer, hanem indultunk vissza az autóhoz, mert már eddig is jól elfáradtunk. A hosszú úton lefelé megnéztünk még egy kisebb barlangot is.