Mali Povlen

A Mali Povlen a Valjevói-hegység legmagasabb csúcsa. 1347 méter magas. Prominenciája is jelentős: 615 méter. A Mali Povlen jelentése "Alacsony-Povlen". A mellette lévő két csúcsot Srednji Povlennek ("Középső-Povlen"-nek) és Veliki Povlennek (azaz "Magas-Povlen"-nek) hívják. A három közül az "Alacsony-Povlen" a legmagasabb, míg a "Magas-Povlen" a legalacsonyabb. Hát van ilyen.

COVID-vírus miatti utazási korlátozások immáron 9 hónapja nem járhattam külföldön. Következésképpen számomra kedves magasabb hegyeken sem. De most elkezdték nyitni a határokat. Például Szerbia felé. Oda szívesen elutaztam volna. A balkáni kultúra - szigorúan látogatóként - mindig is vonzott. És még hegyek is vannak ott elérhető távolságban, olyan is, ahol ráadásul soha nem is jártam. Feleségemnek is mehetnéke volt, így hát ketten elutaztunk Szerbiába. Pécsről hat órányi autózásra van a Valjevói-hegység. Ez így pont megfelelt.

A Povlentől nyugat-északnyugatra fekvő hágótól indultunk. Egy térkép szerint ezt a hágót Debelo brdonak hívják. De nem vagyok biztos benne, hogy tényleg ez a neve, mert "brdo" néven általában hegygerinceket neveznek el. Na mindegy, akkor is innét indultunk, egy makadám úton, ami eleinte vidéki házak között kanyargott, majd mezőkkel szegélyezve kapaszkodott fel a hegyoldalban. Féluton a Povlen-turistaházhoz érkeztünk, Itt vagy 50 turistával találkoztunk. Elhaladtunk a Veliki Povlen oldalában, majd a Srednji Povlen oldalában, és végül felkapaszkodhattunk a Mali Povlen csúcsára. Ez ugyan nem egy túl magas hegy, de mégis olyan erdei/hegyi virágokat láttam, amik a Mecsekben márciusban nyílnak, és nem májusban. Ennyit számít az a 660 méternyi különbség. És azért volt olyan virág is, ami nincs a Mecsekben. Például tavaszi kankalin. Ami egy gyönyörű virág.

Visszafelé ugyanarra mentünk, mint odafelé.