Moldoveanu

A Fogarasi-havasok, a Déli-Kárpátok, és egyben Románia legmagasabb hegycsúcsa 2544 méteres magasságával. Dominanciája 390 km, azaz 390 kilométeres körzetben nincs nála magasabb hegy. A legközelebbi magasabb hegycsúcs a bulgáriai Rila-hegységben található 2637 méter magas Ravnyi Csal.

A Moldoveanut már az általános iskolai földrajzi atlaszban is rendszeresen nézegettem és számontartottam. Egy magyar túrázó számára szerintem egyértelműen a meglátogatandó helyek között van. Ám ekkor, 2005-ben mégsem ez volt túránk eredeti célja. Eredetileg az olasz Dolomitokba szerettünk volna menni. Ám a kitűzött napra előrejelzett időjárás miatt végül néhány nappal az indulás előtt ezt a romániai hegyet másztuk meg.

A hajnali szeptemberi pára miatt úszott a kis kempingben álló sátrunk a vízben. Ez különleges hangulatot adott az induláskor. A hűvös és párás idő még sokáig kitartott, ami a nagyon hosszú, 13 km hosszú, jelentős részben vizes erdőben haladó felvezető út során is kitartott. Útközben leelőztünk egy kisebb csapat turistát. Legközelebb már csak a hegycsúcson találkoztunk néhány kirándulóval. A Nagy-Vistről már láttuk a közel fekvő végcélt: a Moldoveanut, Románia legmagasabb pontját. Hátizsákunkat a Nagy-Visten hagytuk, és hamar átmentünk a rövid gerincen a Moldoveanura. Körbenézés és fényképezkedés után indultunk is vissza: még több, mint 13 km út állt előttünk. Ami aztán nem alakult könnyen: kifogyott a vizünk, és dehidratálódtunk. Ilyen kimerült állapotban találkoztunk délután 5 órakor egy - még fölfelé haladó és felkészületlennek tűnő - magányos turistalánnyal. El nem tudtuk képzelni, hogy a rövidesen beálló sötétben mit kezdett magával.

Ám nekünk sem volt könnyű: sötétedett, és a medvéktől hemzsegő romániai fenyvesek meglehetősen félelmetesek. Annak ellenére, hogy lábunkat kikezdte a bakancs, az utolsó 6 kilométert inkább futva tettük meg.

A nap fénypontja az volt, hogy "Ursus"-sal nem a fenyvesben találkoztunk, hanem a kemping melleti vegyesbolt-kocsmában palackozott formában.