Uršlja gora

Az Uršlja gora a Karavankák legkeletebbre eső hegye. 1697 méter magas. Prominenciája is jelentős: 668 méter. Nevét hallva az ember először azt gondolná, hogy ez valami "Medve-hegy" lenne a latin Ursusból. De nem, ez "Orsolya-hegyet" jelent. Régi osztrák térképeken még Ursulaberg néven szerepelt. A hegy névadója a tetejére épített későgótikus Szent Orsolya-templom. A hegy arról is nevezetes, hogy amikor a terület még Ausztriához tartozott (mert ma ez Szlovénia), akkor itt volt össze Karintia, Stájerorszég és Krajna tartományok hármashatára. A hegy főként luc- és vörösfenyővel borított, de a teteje füves. Északi oldalait több helyen közel függőleges sziklafalak határolják.

Ez egy decemberi túra volt, Pécsről indulva. Utazással együtt két napot tervezetem, ami azt jelentette, hogy olyan hegyet kellett kiválasztanom, ami elég közel van ahhoz, hogy oda is érjünk, és még meg is másszuk aznap úgy, hogy a decemberi korai sötétedés előtt (alatt) még lejöhessünk a hegyről. Sok minden nem jöhetett szóba, ha legalább 1500 méterre fel akartunk jutni: csak az Uršlja gora, a Velika kopa és a Petzen. Végül a két napos kiránduláson a két érdekesebbet: az Uršlja gorát és a Petzent teljesítettük.

Tervemet betartva délre értünk az Uršlja gora aljában álló turistaház parkolójába. Hamar el is indultunk a csúcs felé a fenyőerdőkön kerszetül. Egy szakaszon a köves makadámút nagyon csúszós volt a ráfagyott nedvességtől. Később kijutottunk ebből a kellemetlen zónából, és ekkor már a fákra rakódó fehér zúzmarában gyönyörködhettünk. Végig ködben (vagy felhőben kapaszkodtunk fölfelé. Nem teljesen értettem a dolgot, mert az időjárás előrejelzés aznapra teljesen derült időt jelzett. A megoldás a csúcsre való feljutás előtt párszáz méterrel derült ki. Ekkor a felhőtenger fölé jutottunk, és a felhőtengert fölülről szikrázó napsütésben élvezhettük, napsütötte zúzmarás bokrok és fácskák között. Az élvezet persze csak a szép része volt a dolognak: a nagyrészt kopár hegytetőn jeges szél fújt. Emiatt is, meg a sötétedés miatt is hamar és gyorsan visszaereszkedtünk az autóhoz. Mire odaértünk, már így is meglehetősen sötét volt az alkonyat.