Basališče

A Basalisce a Paski Kozjak nevű hegylánc legmagasabb hegye. 1272 méter magas. A hegység mészkőből áll, és a mészkősziklák helyenként ki is bukkannak a felszínre. A hegy magassága sajnos nem elég nagy ahhoz, hogy a teteje kopasz legyen, vagy legalább ritkás legyen az erdő. Így aztán a kilátás is elég korlátozott. A hegy prominenciája 606 méter. Evvel az értékkel Szlovénia 25. legnagyobb prominenciájú hegye.

Még 2009-ben vettem észre ezt a hegyet a szlovéniai Dél-Stájerországot ábrázoló térképen. Többször kísértett, hogy elmenjek ide, míg végül 2015-ben a lányommal eljutottunk ide.

A lányommal való nyaralást eredetileg Ausztriába terveztem. Ám útközben meggondoltam magam, és Szlovéniában letáboroztunk. Térképem nem volt az itteni hegyekről. Fejből emlékeztem arra, hogy a Basalisce autóúton keleti irányból megközelíthető, és egy idő után jelzett turistaúton lehet följutni a gerincen a hegycsúcsra. A valóság úgy történt, hogy az autóúton tovább haladtunk, mint kellett volna, és így a keleti oldal helyett a délkeleti oldalnál álltunk meg. Ott, ahol egy tábla jelezte, hogy el lehet indulni a Basalisce irányában gyalog. De az út le volt zárva: vad kutyákkal védte egy gazda a területét. Megkérdeztem egy helyi lakost, hogy merre kell menni. Elindultunk arra, amerre mondta. Kisebb kitérővel az erdőn át eljutottunk egy újabb tanyáig. Ott egy traktorost kérdeztem meg a továbbiakat illetően. Újabb 1-2 kilométer múlva egy szénát gereblyéző lány igazított el, majd egy újabb gazdálkodó mutatta meg az utat. Innét már eljutottunk a hegycsúcsig. Nem volt igazán jó: meleg volt, kilátás nem volt, hangyák és csalán viszont igen. De feljutottunk. Visszafelé - a kihívást növelvén - egy másik utat választottam az autóig. Csak úgy érzésre. Sokáig nem lett meg az autó, és aggódni is kezdtem, hogy jól eltévedünk. Ezúttal már nem kérdezhettem a helyi lakosokat, hogy merre menjünk, mert arra nem emlékeztem, hogy hol hagytam az autót. De végülis meglett az autó. Minden jó, ha vége jó!